lördag 23 juni 2012

Norrlandstouren 2012

I veckan var det dags för den 4:e upplagan av Norrlandstouren. Touren startade i Härnösand där Mange och Henke fika-klättrade lite innan Mange åkte vidare för att plocka upp mej i Umeå. Här besöktes Ökberget och I20 stenen under måndagen. På tisdagen var vi båda väldigt ivriga att komma upp till Skellefteå för att kolla in Stenarna. På vägen upp blev molnen mörkare och mörkare och innan vi var framme hade det börjat att både blixtra och åska, dock inget regn förutom lite smådroppar. Så vi åkte snabbt hem till Putte som var med på den första upplagan av touren men tagit två vilo år. Han skulle nu göra comeback. Efter att ha plockat upp Putte åkte vi iväg till området, vi han ungefär precis parkera bilen och kliva ur innan det började småregna. Vi han klättra ungefär en halvtimme innan det verkligen öste ner och vi fick se oss besegrade av vätan. Dagen efter var det fortfarande molnigt och regnet hängde i luften. Trots några droppar under dagen så var det torrt och det var inga problem att klättra. Stenarna var en positiv överaskning, fin stenkvalitet och fina linjer. Återigen en lyckad tour trotts mygg, knott och otur med vädret. Kul att Putte som varit borta ett tag visade så fin form!


Norrlandstouren 2012 from Eje on Vimeo.

10 kommentarer:

  1. Snygg film Eje! Riktigt skoj att vara med på norrlandstouren igen även fast det var under en begränsad tid men framförallt roligt att vara igång med klättringen. Jag har redan börjat tagga för Härntaklättringen. Får förhoppningsvis mina nya skor imorgon så då slipper jag halka runt som på Björklöven.

    SvaraRadera
  2. Låter grymt! Vore kul om du kom igång nu när det inte är allt för långt mellan. Filmen var snyggare innan jag la upp den på vimeo, hatar datorer å allt annat jag inte förstår mej på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägg den i dropboxen så man få se den riktiga versionen.

      Radera
  3. Bjud in mig med så jag också får se i lite riktigt upplösning! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Nu såg det bättre ut. Riktigt bra jobbat Eje. Imorgon ska jag till klättersvampen och bita i plast. Funderar på att dra upp till SID nån dag och nöta starten.

    SvaraRadera
  5. Anledningen till att kvallan blir kass på vimeo är att du har gratisversionen. Vimeo konverterar till sämre kvalité så att filmen inte blir lika stor... vi kanske ska dela på ett premium abonemang?

    SvaraRadera
  6. Tjenare grabbar, fråga från frågande ogrinig gubbe. Det har framkommit lite frågor då ni (ENLIGT FILMEN) startar "konkurs" två flytt ovanför orginalstarten, "Björklöven" utan sittstart och "SID" med escape-urtoppningen till höger.

    Kan ni bringa klarhet i detta så att folk slutar fundera på om era nedgraderingsförslag är baserat på orginalvarianter eller om det problembeskrivningarna som behöver kompletteras?!

    Hur som helst så är det roligt att se att ni kör norrlandstouren. Nästa resa blir förhoppningsvis ännu nordligare!

    SvaraRadera
  7. Tjena!
    Björklöven var med sittstart men det stod en tafflare bakom kameran som inte fick med den. Konkurs kanske behöver förtydligas eftersom det utifrån beskrivningen på 27crags kändes som vi använde startgreppen. SID körde vi på samma sätt som filmen med dej då du gör den urtoppningen. Den filmen borde isf plockas bort från 27. Bra att du påpekar det och nu har vi tre nya skäll till att åka tillbaks!

    SvaraRadera
  8. Angående SID så är jag tudelad. Jag gjorde först den "lättare" vägen och sedan "rakt upp". Personligen så tyckte jag nog att det var same-same.
    Och mjo, jag kanske skulle ta bort den "felaktiga" filmen men jag tycker att den har en fin pedagogisk roll då den tydligt visar att även helt perfekta människor ibland gör fel ;)

    SvaraRadera
  9. Haha bra där!

    I mitt tycke är SID en av de finaste 7A-7B i Norrland och så länge båda urtoppningsallternativen är ungefär likvärdiga tycker jag att man ska hålla linjen till enklast väg upp och skippa elimineringar. Angående nedgraderingen så misstänker jag att det är förstaflyttet med vänsterhanden som utgör kruxet och med vänster häl i den lillakoppen istället för vänster tå så blir det betydligt enklare.

    SvaraRadera