fredag 10 maj 2013

Blockjakt Umeå

Idag när vädret inte tillåtit mycket till klättring och jag för första gången på länge, känns det som, hade några timmar över så passade jag på att kolla in ett ställe jag tyckt sett intressant ut länge. Jag har flera gånger varit nära att köra av vägen eftersom jag haft blicken upp i skogen på jakt efter block. Nu visade det sig att där jag trodde det skulle finnas block var det bara små sten, däremot när jag fortsatte till andra sidan av berget så låg dom där, Blocken. Några block var ganska höga, 4-5 m, några lägre. Några hårda linjer, några lätta linjer. Några fina, några fula. Inte så att det gick i brallan men några helt ok problem finns det nog potential för. Eftersom jag inte har så mycket tid att borsta, då jag för tillfället bor i helvetet på veckorna, så har jag lagt upp några bilder och en karta här http://27crags.com/crags/klabbole Någon som har ork och sug får gärna kolla in stället, borsta eller bara komma med en kommentar. Stenkvaliteten är ganska lik den på Skravel, alltså något rivig. Lite lättare avverkning och en hel del borstning skulle behövas.

Markören på kartan är mer eller mindre en chansning så en liten vägbeskrivning kan behövas:
Kör igenom Klabbböle mot Sörfors. Efter en långa raksträcka kommer en skarp vänstersväng. Parkera innan svängen på höger sida vid en lägda. Det finns ett kalhygge på vänster sida. Gå över kalhygget och sök dej mot den högsta punkten på berget. Där står ett ruttet, förmultnat utkikstorn. Fortsätt snett ner åt vänster från tornet och du borde snart se blocken. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar